Ontstressen op Koh Chang (album 3)

31 maart 2017 - Siem Reap, Cambodja

Onze lieve vrienden en familie raken steeds verder uit het zicht, we zwaaien nog een keer en dan zijn we echt weg, kunnen we nog terug? Met blossen op onze wangen en mascaravegen onder m’n ogen staan we in de rij om onze spullen te laten controleren. We atten gauw onze flesjes water, voordat we straks nog opgepakt worden. Met m’n armen omhoog word ik gescand en later nog gefouilleerd door een vrouwelijke beveiliger waarvan ik me afvraag of het eigenlijk wel een vrouw is. Als ook Thomas de check heeft doorstaan, beginnen we aan de eerste hike van onze reis. Minimaal 16 kilometer naar de gate leggen we dapper te voet af, man wat is Schiphol toch groot. Voor ik het doorheb, zijn we in Helsinki waar we proosten op de start van onze reis met waarschijnlijk -en hopelijk- de duurste drankjes van het komende jaar. Op een jaar avontuur en vele momenten van geluk! Thomas z’n benen liggen dubbelgevouwen in zijn nek -en in die van zijn voorbuurman- als ik aan de stewardess vraag of er niet ergens een plekje langs het gangpad vrij is. Helaas hebben ze dat niet. Oh toch wel! Na het opstijgen wordt Thomas uit de complexe lotushouding bevrijd en mogen we naar andere stoelen. Exit-seats wel te verstaan, hoppa! Beentjes languit, kussentje erbij, een prakje linzen heeft onze buikjes gevuld, met als toetje een halve slaappil, zo, wij zijn klaar om te dromen over onze reisplannen. Plannen? Uhm die hebben we eigenlijk niet echt. We hebben nog geen letter gelezen over het land waar we nu heen vliegen, Thailand. Het enige wat we weten is dat we direct uit het drukke Bangkok weg willen, ontstressen op een bounty eiland. Met witte stranden, palmbomen en een heldere blauwe zzzzz…

9,5 uur later landen we in onze eerste bestemming in Zuidoost-Azië en staren we hoopvol naar de bagageband. Het grote gat spuugt elke paar seconde vol overgave een tas, trolley of hutkoffer de band op. Ook onze vertrouwde rugzakken kunnen we al snel in onze armen sluiten, of beter gezegd, op onze ruggen. So, what’s next? We slaan voor de eerste keer onze Lonely Planet open, op welke ‘koh’ gaan we onze eerste zonnestralen op ons neer laten dalen? Het introductietekstje over Koh Chang bestaat veelal uit de woorden ‘relax’, ‘chillen’ en ‘beautiful beaches’, die wordt het. Hoe komen we daar? Een lief lachende Thai weet ons te vertellen dat we over een paar uur een busje naar de boot kunnen pakken. Om de wachttijd te overbruggen nemen we plaats in een soort McDonald’s, maar dan zonder gele M en burgers, maar met varkensneuzen, eenden aan haken en heel veel noedels. Na dit prima ontbijtje mik ik een –wellicht laatste stevige- drol in het gat in de grond. Gelukt, ik ben door naar de volgende ronde, dat beloofd wat.

Tijdens de ruim 6 uur durende busrit verbaas ik me over de Russische baby die geen kick geeft, een meisje van 2 die zich al tijd weet te vermaken met alleen maar gekke bekken trekken en een jongetje van een jaar of 8 die zich geen enkele keer verroerd en braaf op zijn stoel wat spelletjes speelt. Wauw. Ik verveel me na 10 minuten al en heb de neiging om te gaan beatboxen door de microfoon. Gelukkig is er geen microfoon. Dan maar weer slapen, dit keer zonder slaappil, voor je het weet ben je eraan verslaafd en dat zou een jaar reizen wel heel saai maken. Nadat we de eerste Thaise sunrise, uh sunset, op de boot hebben aanschouwd, checken we in bij ‘Carpe Diem’. Een mooie betekenisvolle naam die we gaan proberen waar te maken de komende tijd.

Wat is Koh Chang een ontspannen eiland zeg! Zo kan ik uren kijken naar twee vrouwen die het gras bijwerken met een schaartje waar ik normaal Thomas z’n neushaar mee zou knippen. Ik maak vriendjes met een jongetje -dat een dag later een meisje blijkt te zijn- van 1 jaar die een keer of 23 een klip in en uit m’n haar doet, inclusief plukjes haar, au. M’n wordfeudspelletjes laat ik verlopen -dan hebben m’n tegenstanders ook ‘ns gewonnen- en ik geniet van een halve meter diepe zwembad gevuld met lauw water. Wat een goed leven.
Alsof we in hartje Utrecht lopen ontmoeten we de eerste avond een stel waarvan de vrouw 37 gemeenschappelijke (facebook)vrienden met Thomas blijkt te hebben omdat ze bij dezelfde volleybalvereniging gespeeld hebben. En nu kom ik er uiteraard niet onderuit om op te schrijven; ‘wat is de wereld toch klein, toevallig zeg’. Na een paar biertjes, een onweersbui en mooie reisverhalen -het Utrechtse stel reist al 14 maanden-, is het tijd om te gaan tukken. Ondanks een lange nacht met 15 uur slaap zijn we nog lang niet ontstresst. Tijd voor the next level; we verkassen naar het paradijs, waar we een hutje op het strand betrekken. Hier vermaken we ons wel een tijdje. Een knalroze gehuurde scooter brengt ons het hele eiland over. Knus achterop zittend bij Thomas rijden we als een verliefd stelletje van de ene baai naar de andere, zien we tempels, bezoeken we een vissersdorpje en praat ik troostend tegen zielige olifanten met kettingen om hun poten…ik snap echt niet dat er nog steeds toeristen bestaan die het leuk vinden om op die beesten te gaan zitten.
Na een dag of vijf rondhangen hebben we het gevoel dat we aardig bijgekomen zijn, en zijn we klaar om onze energie weer te gaan verbrassen. Daar waar het vage idee steeds was om het vaste land van Thailand te gaan ontdekken, bedenken we ineens om naar Cambodia te gaan. Gezien we al behoorlijk dichtbij de grens van Cambodia zijn. Een grens die nogal bijzonder te passeren is. Dat is weer een verhaal apart, dus daarmee is ook de grens van dit verhaal bereikt. Grenzeloze groetjes en liefde van ons!

PS. Hieronder begrippenlijst voor m’n oma. Wat leuk is om te noemen is dat m'n oma een mapje heeft waar ze onze geprinte reisverhalen in verzameld, zo lief!

- Atten = in één teug leegdrinken
- Gescand = een apparaat kijkt met soort röntgen-ogen door mijn kleding heen om te kijken of ik geen bom oid bij me draag
- Gate = de poort/ slurf waar ons vliegtuig staat.
- Hike = wandeltocht
- Exit-seats = stoelen bij de nooduitgang, met extra veel ruimte
- What’s next = wat zullen we nu ‘ns gaan doen?
- Lonely Planet = een Engelstalige reisgids van een bepaald land, in dit geval dus Thailand
- Koh = eiland
- Chillen = hetzelfde als relaxen
- Sunrise = zonsopgang en sunset = zonsondergang, die twee begrippen haal ik zelf overigens constant door elkaar…
- Wordfeudspelletje = hetzelfde als scrabbelen, maar dan op onze telefoons
- Facebook = een soort vriendenboekje maar dan op internet en met foto’s en actuele verhalen

1. Linda:
    31 maart 2017
    Oh wat klinkt dat heerlijk! In zo'n omgeving kun je bijna niet gestrest blijven.

P.s. bedankt voor het begrippenlijstje, super handig ;-)
  2. Thomas:
    31 maart 2017
    Heel fijn om dit te lezen. Geniet er van toppers! Kijk uit naar jullie volgende awesome verhaal.

(Vriendenboekje..)
  3. Cora:
    31 maart 2017
    Je wordt al een echte Floortje. En wat kun je toch héérlijk schrijven!
    Ik zal het weer netjes uitprinten voor in oma's map.
    Dikke knuf vanuit een zonnig tuintje in Hollandia. X
  4. Arie:
    31 maart 2017
    Wat lief, die vertaalwoorden voor je oma.
    Kijk al weer uit naar het "Cambodja 'verhaal. Zo cool om zo maar even te beslissen "Kom laten we naar Cambodja gaan".
    Geniet ervan Ellen en Thomas! Wij genieten hier een beetje mee.
  5. Sas:
    31 maart 2017
    Hilarisch einde van dit verhaal weer... Print je de reacties ook voor oma, Cora? Ik snap trouwens wel dat jullie verbaasd zijn over die 3 wel-opgevoede, niet-jengelende, zichzelf vermakende kleine kinderen.... Misschien moeten wij ook eens op reis met de onze om ze te laten zien hoe het ook kan... Geniet lieverds! X
  6. Gert-Jan:
    31 maart 2017
    Ha reizigers, leuke plannen in aantocht, hulde!
  7. Ellen:
    1 april 2017
    Reacties printen zou leuk zijn idd! Haha zus, die kiddo's idd... zou goede leerschool voor ze zijn, maar of ze daar nou echt leuker van worden?! Dat kan haast niet!
    Liefs
  8. Sandra:
    1 april 2017
    Jeej lieve mensen, wat een mooie verhalen. Superleuk, grappig en boeiend om te lezen! Ik zie alles helemaal voor me!! Veel liefs uit Utrecht! Xxx
  9. De vrouw met 37 gemeenschappelijke vrienden:
    1 april 2017
    Goed verhaal, heerlijk om te lezen!
    Was erg leuk om jullie te ontmoeten! Over een jaar in Utrecht maar eens een recap-biertje doen?! (Voor oma, recap: herhalingsbiertje, okee dan nog maar eentje voor die goeie ouwe tijd ;)
  10. Eva:
    1 april 2017
    Wow, even foto's opgezocht (je kent me ;) ), wat een prachtig eiland!
    En zeer bijzonder hoe die jonge kinderen zich daar zo lang kunnen vermaken.
    Kunnen ze hier nog wel wat van leren hoor :).
  11. Prief:
    2 april 2017
    Wat heerlijk om te lezen!!! Ontstress er zelf ook helemaal van Veel plezier in Cambodja! Dikke knuf
  12. Monique:
    4 april 2017
    Haha heel leuk geschreven! En al heel wat meegemaakt in die korte periode!
    Hopelijk heb je je enkels al niet naar de mallemoer geholpen door die 16km lopen op schiphol, maar ach...ze waren toch al aan gort ;)
    Geniet maar lekker van het ontdekken en al het moois!
  13. Peter en riet van den broek:
    5 april 2017
    Geniet maar lekker van jullie heerlijke reis,wij genieten van je leuke verhalen Ellen, geweldig om te lezen.Veel plezier,maar wees voorzichtig. Groeten Riet en Peter.